Reč tela na pohovore: Ako ju ovládnuť, aby si urobil skvelý dojem

Predstav si, že si na pracovnom pohovore. Dostal si šancu, aby si ukázal svoje schopnosti a sedíš pred personalistom. Zrazu dostaneš otázku, ktorá ťa trochu zaskočí. Na chvíľu zamrzneš, no v tej chvíli si všimneš, že personalista venoval pozornosť aj niečomu inému. Nielen tomu, čo hovoríš, ale aj tomu, ako sa správaš, ako sedíš a ako sa pozeráš. Je to ten okamih, kedy si uvedomíš, že reč tela môže rozhodnúť o tom, či dostaneš túto prácu.

Takto to funguje – ľudia často reagujú viac na tvoju neverbálnu komunikáciu, než na to, čo hovoríš. Na pohovoroch to platí dvojnásobne. Môžeš mať perfektné odpovede, no ak sa tvoje telo správa inak, než čo hovoríš, môže to vytvoriť dojem, že nie si presvedčivý alebo dokonca, že niečo skrývaš.

Tak poďme na to – ako ovládnuť svoju reč tela a urobiť skvelý dojem na pohovore?

1. Držanie tela – prvý dojem sa počíta

Na jednom pohovore som mala kandidáta, ktorý mal perfektné odpovede, ale jeho ramena boli stále klesnuté, čo naznačovalo nedostatok sebadôvery. Aj keď vedel, o čom hovorí, jeho postoj to trochu kazil.

Odporúčam udržiavať rovné držanie tela, ale nie stuhnuto. Tak budeš vyzerať sebavedomo a budeš pôsobiť, že si pripravený na všetky otázky. Ak sedíš, ubezpeč sa, že tvoje ramená nie sú príliš zhrbené. Ľudia vnímajú rovné držanie tela ako znak sily a sebadôvery.

2. Očný kontakt – nevnímajú to len tvoje oči

Kandidáti, ktorí pri pohovore neustále pozerajú na stôl alebo steny pôsobia, že nie sú plne zapojený do rozhovoru. Ak sa vyhýbajú očiam personalistu, môže to signalizovať neistotu alebo neúprimnosť. Naopak, ak udržiavajú stabilný očný kontakt, vytvárajú dojem, že sú úprimní a angažovaní.

Preto sa pokús udržiavať očný kontakt aspoň 60% času, keď rozprávaš. Snaž sa dívať do očí, ale tiež si nechaj čas na „rozptýlenie pohľadu“ – napríklad sa pozeraj na oblasť medzi očami, aby to nevyzeralo príliš intenzívne.

3. Ruky – používaj ich správne

Ruky môžu byť veľmi výrečné. Ak si ich stále niekde schovávaš alebo nimi zbytočne „mávaš“, môže to vytvoriť dojem, že nie si v pohode. Naopak, gestikulácia ti môže pomôcť vyjadriť tvoje myšlienky jasnejšie.

Používaj ruky na podporu svojich slov, ale nepreháňaj to. Nenechaj ruky prekrížené alebo zovreté do pästí. Mierne gestikulovanie, ktoré podporuje to, čo hovoríš, môže pridať na tvojej presvedčivosti.

4. Postoj – ukáž, že si pripravený

Postoj, keď stojíš alebo sedíš, je ďalšou dôležitou časťou neverbálnej komunikácie. Ak si stále zohnutý, alebo sa trasieš, môže to vytvoriť dojem, že nie si pripravený. Dôležité je tiež, aby si mal nohy stabilné a nekrížil ich, čo môže signalizovať nervozitu.

Postav sa alebo posaď rovno, no nie stuhnuto. Tvoje telo by malo odrážať tvoju sebadôveru, ale zároveň aj tvoju schopnosť byť flexibilný a uvoľnený.

Na záver – pamätaj, že reč tela na pohovore je veľmi dôležitá, ale nie je to jediná vec, ktorá rozhoduje o úspechu. Základom je byť pripravený a vedieť, čo chceš povedať, ale ak dokážeš tieto jednoduché neverbálne triky ovládnuť, určite zvýšiš svoje šance na úspech. Ak sa naučíš ovládať svoju reč tela, budeš nielen pôsobiť sebaisto, ale aj sa budeš cítiť oveľa viac v pohode.

Stiahni si môj eBook ZDARMA: ,,Sprievodca prípravou na pracovný pohovor“, v ktorom ťa prevediem cestou prípravy na pohovor tak, aby si svojho budúceho zamestnávateľa očaril a nie ho prekvapil niečím, čo nečakal. 

Už viac ako 10 rokov pôsobím v oblasti personalistiky a ľudských zdrojov a ľudom prinášam unikátne techniky, vďaka ktorým dokážu s istotou a ľahkosťou zvládnuť pracovný pohovor. Pomáham im objaviť svoje silné stránky, naplno rozvinúť potenciál a rásť nielen v kariére, ale aj osobnostne – všetko cestou sebapoznania a praktických znalostí, ktoré môžu ihneď využiť.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *